Sahir wrote,
"मैं पल दो पल का शायर हूँ, पल दो पल मेरी कहानी है
पल दो पल मेरी हस्ती है, पल दो पल मेरी जवानी है
मुझसे पहले कितने शायर, आए और आकर चले गए,
कुछ आहें भरकर लौट गए, कुछ नग़मे गाकर चले गए
वो भी एक पल का किस्सा थे, मै भी एक पल का किस्सा हूँ
कल तुमसे जुदा हो जाऊँगा, जो आज तुम्हारा हिस्सा हूँ"
Sahir was different from his contemporaries in that he did not praise Khuda (God), Husn (beauty) or Jaam (wine). Instead, he wrote bitter yet sensitive lyrics about the declining values of society; the senselessness of war and politics; and the domination of consumerism over love. His love songs, tinged with sorrow, expressed his realisation that there were other, starker concepts more important than love.
Sahir might be called the "bard for the underdog". Close to his heart were the farmer crushed by debt, the soldier gone to fight someone else's war, the woman forced to sell her body, the youth frustrated by unemployment and the family living on the street for instance. Jawaharlal Nehru, Prime Minister of India said he was moved by Sahir's lyrics in Pyaasa. Vijay, as he is passing through a red light area sings,
"ये कूचे, ये नीलामघर दिलकशी के,
ये लुटते हुए कारवां ज़िंदगी के,
कहाँ है कहाँ है मुहाफ़िज़ खुदी के?
जिन्हें नाज़ है हिंद पर,वो कहाँ हैं?"
"मेरे महबूब कहीं और मिला कर मुझसे,
बज़्म- ए-शाही में ग़रीबों का गुज़र क्या माने.
सबत जिन राहों पर है सतबते शाही के निशां
उसपे उल्फत भरी रूहों का गुज़र क्या माने?"
The poet asks his lover to meet him anywhere else but at the Taj Mahal: although the tomb has been a symbol of luxurious monarchy for years, there is no need for beautiful (but not famous) hearts to travel to meet there.
Of his legacy, Sahir writes,
"कल और आयेंगे नगमो की खिलती कलियाँ चुनने वाले,
मुझसे बेहतर कहनेवाले,
तुमसे बेहतर सुननेवाले;
कल कोई उनको याद करे,
क्यूँ कोई मुझको याद करे?
मसरूफ ज़माना मेरे लिए क्यूँ
वक़्त अपना बर्बाद करे?"
To read more
https://en.wikipedia.org/wiki/Sahir_Ludhianvi
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